Διαβάζω τις τελευταίες ημέρες διάφορες αναρτήσεις σχετικά με την ενέργεια του Δήμου Άργους να πετύχει τον διαχωρισμό του κόστους οδοφωτισμού με την Περιφέρεια που οδήγησε σε οικονομία 250.000 € σε βάθος πενταετίας .
Για την αλήθεια θα ήθελα να παραθέσω τα παρακάτω:
Είναι γνωστό σε όλους τους αυτοδιοικητικούς ότι δυστυχώς δεν έχει γίνει σαφής διαχωρισμός των Εθνικών , Περιφερειακών και Δημοτικών οδών σε όλη την Επικράτεια με ευθύνη φυσικά του Κράτους.
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια προσπάθεια από το Υπουργείο Υποδομών να φτιαχθεί ένας ξεκάθαρος οδικός χάρτης που να αποτελέσει νόμο του κράτους και να προσδιορίζει την αρμοδιότητα και την ευθύνη των φορέων για την μελέτη , κατασκευή και συντήρηση του οδικού δικτύου.
Είναι γνωστές κι οι αντιδράσεις Δήμων και Περιφερειών για την κάλυψη εξόδων συντήρησης και λειτουργίας κομματιών του Εθνικού Δικτύου που επιβαρύνουν τους Δήμους και τις Περιφέρειες.
Πολλές φορές λοιπόν σε έργα οδοφωτισμού Περιφερειακών κι Εθνικών Οδών υπάρχουν διάφορα κομμάτια που βρίσκονται στον αστικό ιστό των δήμων κι εξυπηρετούνταν μέχρι τότε από τον Δημοτικό φωτισμό. Άρα καταρχήν υπήρχε νομική δυσκολία στην εκτέλεση έργων ηλεκτροφωτισμού από την Περιφέρεια σε δίκτυο που ανήκε στους Δήμους.
Κατόπιν συνεννόησης (τουλάχιστον στην δική μου θητεία 2012-2019) η Περιφέρεια αναλάμβανε έργα Ηλεκτροφωτισμού σε κομμάτια που τυπικά ανήκουν στους Δήμους με δικό της προϋπολογισμό κι οι Δήμοι αναλάμβαναν το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος.
Π.χ. Στον δρόμο Άργους – Ναυπλίου που είναι Εθνικό Οδικό Δίκτυο η Περιφέρεια επί των ημερών της θητείας μου εκτέλεσε ένα μεγάλο έργο ηλεκτροφωτισμού σε όλο σχεδόν το μήκος και οι Δήμοι Άργους και Ναυπλίου ανέλαβαν να πληρώνουν ένα μικρό μέρος του κόστους λειτουργίας (αν θυμάμαι καλά 1-2 ρολόγια από τα 8-10 που υπάρχουν σε όλη την διαδρομή) πάντα κατόπιν συνεννόησης.
Φυσικά κι αυτονόητα , οι Δήμοι Άργους Μυκηνων και Ναυπλιέων, θα έπρεπε να αφαιρέσουν τον Δημοτικό Φωτισμό που υπάρχει παράλληλα στον Δρόμο Άργους Ναυπλίου μετά το έργο της Περιφέρειας (δλδ περισσότερα από 100-120 φωτιστικά σε κάθε Δήμο ) και άρα να επιτύχουν οικονομία που αντισταθμίζει το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος που πληρώνουν για το κομμάτι αυτό. Αυτό φυσικά δεν έγινε για λόγους που μόνο οι δήμοι μπορούν να απαντήσουν. (…να λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρό κι επόμενο βήμα για τον Δήμο Άργους , να αφαιρέσει πλέον τα Δημοτικά φωτιστικά που βρίσκονται σε οδικό δίκτυο που φωτίζεται από την Περιφέρεια Πελοποννήσου και να εξοικονομήσει ακόμα περισσότερα χρήματα…)
Το ίδιο θα πρέπει να γίνει σε όλους τους δρόμους που η Περιφέρεια εκτέλεσε έργα Ηλεκτροφωτισμού ( Μυκήνες – Ναύπλιο, Άργος – Κουτσοπόδι , Κουτσοπόδι – Στέρνα, Άργος – Ν. Κίος , Παραλιακή Ναυπλίου – Ν.Κιου – Μύλων , Λευκάκια – Δρέπανο, Κρανίδι – Πορτοχέλι κ.α.) προϋπολογισμού πολλών εκατομμυρίων ευρώ που φυσικά οι Δήμοι θα ήταν αδύνατο να πραγματοποιήσουν με τους κουτσουρεμένους προϋπολογισμούς .
Συμπεράσματα:
– Μπράβο στον Δήμο Άργους αν κατάφερε να ξεμπερδεψει το κουβάρι του οδικού ηλεκτροφωτισμού και των αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμου και Περιφέρειας αλλά ας σταματησουμε να αναζητούμε, δράκους κι ευθύνες μέχρι σήμερα , γιατί είναι προφανές ότι υπάρχει συνολική ευθύνη του κράτους για τον μη διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων στο οδικό δίκτυο και φυσικά όλα όσα έχουν γίνει με τα έργα αυτά αποτελούσαν πάντα πεδίο συνεννόησης μεταξύ του 1ου και 2ου Βαθμού Τ.Α. με μοναδικό στόχο την καλυτέρευση των οδικών συνθηκών και της ασφάλειας για τον πολίτη της Αργολίδας.
– Σήμερα είναι αναγκαίο όσο ποτέ οι Δήμοι να συνεργαστούν και να προχωρήσουν άμεσα στην ίδρυση Ενεργειακών Κοινοτήτων με την παραγωγή των οποίων θα καλύψουν τα τεράστια κόστη του οδικού ηλεκτροφωτισμού κι άλλες ενεργειακές ανάγκες (σχολεία , δημ. Κτίρια κλπ)